Wednesday, April 6, 2011

Finland!

Begin deze week heb ik te horen gekregen dat ik ben toegelaten tot een zomerschool programma in Finland: jippie!! Ik ga naar Mikkeli, in Oost-Finland. Ik kwam op het web deze informatie tegen over deze stad:

"The city of Mikkeli is the capital of the Province of Eastern Finland and it is situated by the Lake Saimaa. Mikkeli is a lively town with the most beautiful lake scenery. Certainly, Mikkeli is a combination of interesting history and traditions, active business, high education and research, culture, nature and internationality".




Nice! Ik heb er zin in!

Hier wat informatie over de cursus die ik daar ga volgen:

Campus TV - basics of video production

Objectives: You understand the technical, functional and editorial requirements for producing a short TV program. You are able to work as part of the production team. You are capable of designing and implementing a short fact based video program.

Contents: The use of camera equipment and production equipment of the media production set. The basics of designing and implementing a video program are studied first in theory. The practical exercises are done in groups which are a central part of the course. You will work as a member of a media production team planning the script, shooting, editing and finally accomplishing a presentable short film which will be broadcasted on the internet at www.campustv.fi"

Vandaag heb ik zitten uitpluizen hoe ik het beste naar Finland kan reizen. Met de boot vanaf Tallinn of toch met het vliegtuig? Tot mijn verbazing kostten bijna alle RyanAir vluchten over de 200 euro voor een enkele reis naar Tampere (Fin). Gekkenwerk! De vluchten zelf waren spotgoedkoop maar voor een of andere "delay/cancel levy" moest zeker 140 euro neer worden geteld. Vreemd! Gelukkig heb ik op wonderbaarlijke wijze toch een goedkope vlucht weten te bemachtigen. Voor 4 euro vlieg ik van Riga naar Tampere (ok, + 15 euro voor een extra stuk bagage en + 10 euro voor het betalen met mijn visa kaart; nouja, alsnog niet duur...).

25 mei vertrek ik richting Tampere en vanaf daar reis ik verder naar Pori om mijn vriendinnetje Anne te bezoeken. Ik kijk er al naar uit! Eind mei reis ik verder naar Mikkeli waar de zomerschool zal plaatsvinden. Al met al zal ik bijna een maand in Finland onderweg zijn. Ik heb er enorm veel zin in en ik kan niet wachten om de mooie Finse natuur te ontdekken. Mijn bergschoenen en camera zullen me tijdens mijn reis met veel plezier vergezellen. Ik denk dat ik ook maar wat Letse biertjes of vodka naar Finland zal exporteren, aangezien de prijzen van alcohol daar dolletjes hoog zijn.

Aaaah, Finland!! Ik ben blij :-). Wat toch weer lekker niet-mainstream. Geen zonnige feestbestemmingen voor Nienke, nee, zo'n mysterieus land met ongerepte natuur, stilte en een niet al te heet klimaat is veel interessanter. Wat fijn dat dit allemaal gewoon kan.