Thursday, February 17, 2011

Tallinn en informele Estse politici

Gisteren ben ik voor mijn werk in Tallinn geweest. Om 10.00 uur vertrok mijn bus. Mijn collega's Ingi en Kristjan gingen ook mee. Kristina, mijn begeleidster, had de trein van een uur of 07.00 genomen. In Estland is het vanzelfsprekender om met de bus te reizen dan met de trein, maar aangezien ook Kristina af en toe een beetje wagenziek is koos ze ervoor om wat vroeger op te staan en de trein te nemen.

Ik ga nu iets zeggen wat normaal altijd uit de mond van mijn oma komt, maar, de buschauffeur was erg aardig! Hij had er zin in. Voor vertrek maakte hij op z'n gemak een praatje met iedereen die daar wel zin in had, en verrassend genoeg kletsten veel mensen, zelfs terwijl ze elkaar niet eens kennen, er lustig op los. Prachtig; na Letland was ik bijna vergeten dat zoiets nog bestond.

De busreis duurde ongeveer 2,5 uur en ik genoot van de uitgestrekte besneeuwde velden. Hier en daar stonden wat kleine houten huisjes, maar dat was dan ook alles. Ik heb geen dorp gezien. Plots realiseerde ik me dat het winterse Estse landschap eigenlijk verdacht veel op de Estse vlag lijkt. Blauw (lucht), zwart (bos) en wit (sneeuw, heel veel sneeuw). Ook ontdekte ik dat er ook in deze bus weer draadloos internet aanwezig was. Fijn! En dat in the middle of nowhere...

Eenmaal in Tallinn aangekomen namen Ingi, Kristjan en ik de tram richting het centrum. Zij hadden een meeting over een nieuw project, dus ik had nog even de tijd om lekker rond te struinen. In de eerste de beste parfumerie spoot ik mezelf vol met het Delices De Cartier luchtje uit het rode appeltje. Traditie. Stevany en ik ontdekten deze gekke maar toch wel lekkere geur tijdens ons eerste bezoek aan Tallinn. Sindsdien doet dat luchtje ons iedere keer denken aan de fijne tijd die we hebben gehad al reizend door de Baltische Staten, Finland en Rusland. Ook dit keer kwamen de goede herinnering meteen weer terug; met een lach verliet ik het enorme shopping center.

Tijd om de stad in te gaan... Ik genoot van de kleine steegjes met bonte voorgevels en een overvloed aan schattige souvenirwinkeltjes met typische handgemaakte vestjes. Ik maakte wat foto's, nam de bruisende stad goed in me op (in Tartu is het namelijk altijd erg rustig) en vervolgde mijn weg richting een geschikt eet tentje. Helaas had ik niet al te veel tijd meer, dus het werd de Hesburger. Een hamburger en een cheeseburger. Wel lekker!

Tijd om aan het werk te gaan... The Institute of Baltic Studies had een debat georganiseerd in een van de dependances van de Universiteit van Tallinn. 6 maart worden in Estland verkiezingen gehouden, dus veel belangrijke politici kwamen op het evenement af. Omdat alles in het Ests zou worden gehouden kreeg ik de eervolle taak om als fotografe te fungeren. Ik heb van het hele debat geen hol verstaan, maar toch, ik vond het erg leuk om er bij te zijn. De zeven sprekers waren allemaal bekende gezichten in de Estse politiek. Toch voelde het allemaal heel informeel. Dat is misschien ook niet zo gek als je je bedenkt dat Estland rond de één miljoen inwoners heeft en iedereen dus op een manier wel met elkaar verbonden is. Er waren ongeveer 40 geïnteresseerden aanwezig, dus het was een kleinschalig maar toch belangrijk evenement.

Na afloop kwam een van de politici naar me toe. Mati Väärtnõu is zijn naam. Hij wilde me een foldertje van zijn partij aanbieden. Dat ging zo:

Nienke: *smile*

Mati: *about to give a brochure* + *saying something in Estonian*

Nienke: "Uhm.. do you speak English?"

Mati: *thinking* + *surprised face*

Nienke: "I don't speak Estonian*

Mati: *looking at Nienke from her head to her toes* + "I totally didn't expect this, you look so Estonian!"

Nienke: "Well, actually I'm Dutch!"

Mati: *looking again at Nienke from her head to her toes* + "I have a friend from the Netherlands!"

Nienke: *getting a red face* + "How nice! Where is he from?"

Mati: "Uhm.. Wassenaar?"

Nienke: "Oh wow, the posh area of the Netherlands ;-)!" + *realizing she's actually talking very informal to a famous politician; something she would never do like this with someone from the Dutch parliament"

Mati: "Here, I give you my card. You can call me and maybe we can meet again, together with my friend from the Netherlands".

Nienke: "Thanks!"

Mati: *giving one of his brochures to Ingi*

Nienke: *realizing there is a bag of tea attached to the brochure* + "So... you're giving away tea?"

Mati: "Yes, it's Georgian tea, the best there is!" + *giving some tea to Nienke*

Nienke: "I'm curious!" + *seeing the connection with tea and politics only two hours later when Kristina told her that the slogan of Mati's party is Let's head the new way and that way and tea in Estonian is the same word* + *Asking herself together with Kristina if the Georgian tea, so at the same time the Georgian way, is a good new way for Estonia: neeeh!*

Mati: *leaving*

Nienke: *thinks: funny ^^*

Dus ja, zo ging dat. Voordat ik samen met Kristina weer terug ging naar Tartu bracht ik de camera weg die ik die dag gebruikt had. In het winkelcentrum waar Kristina en ik door heen liepen richting de tram stonden twee jonge jongens. Een met een camera en een met een microfoon. Blijkbaar waren ze bezig mensen te interviewen over een gevoelig onderwerp. Opeens kwam er een boze Russisch uitziende man aan die (hoorde ik later van Kristina) iets zei wat neerkwam op "Ik woon hier, ik mag hier wonen, ik ben Rus, dit land is van Rusland, laat ons met rust!". De 'interethnic conflicts' waar ik me voor mijn scriptie mee bezig heb gehouden bestaan dus niet alleen in Letland ;-). In ieder geval... de beveiligers van het winkelcentrum hadden zo opeens wat te doen. Die Rus vond het namelijk allemaal maar niks!

Kristina en ik vervolgden onze weg richting Tartu. De buschauffeur scheen dezelfde ochtend nog in de krant te hebben gestaan omdat hij een groot ongeluk had weten te voorkomen. Held! Met een veilig gevoel zaten we in de bus, en kwamen we er achter dat de Estse cultuur verdacht veel weg heeft van de Drentse nuchterheid. Dus daarom voel ik me hier zo thuis!



Foto's van het debat komen nog...

Een aantal foto's van mijn bezoek aan Tallinn zijn te vinden op mijn Facebook pagina. Als het goed is kun je ze via deze link bekijken:

http://www.facebook.com/album.php?aid=2104383&id=1114675137&l=7be8039553