Sunday, February 27, 2011

Eerste Estse verjaardag

Een tijdje terug was een van mijn collega’s jarig. Ik had haar nog nooit gezien, maar ik werd toch hartelijk uitgenodigd om haar verjaardag te vieren in het kleine keukentje van ons bedrijf. Het was een uur of 14.00 en ik verbaasde me over het feit dat er een aantal wijnglazen werden gevuld. Gaat dat er in Nederland ook zo aan toe? Wijn tijdens werktijd? Ik vond het in ieder geval wel apart, in positieve zin natuurlijk. Er stonden drie taarten op de kleine keukentafel. Een met de Estse vlag, een met nootjes en een salade achtige taart. Alle collega’s verzamelden zich in het kleine keukentje. De secretaresse stond klaar om de jarige een schattig bosje tulpen te geven. De jarige stond in het midden van de ruimte en een voor een liep een collega naar haar toe om haar te feliciteren. Heel ceremonieel. Veel werd er niet gezegd. Iedereen wachtte netjes zijn of haar beurt af. Toen de verlegen afwachtende collega’s aan de beurt waren greep ik snel mijn kans. Hier doen ze niet a drie kussen, dus ik gaf mijn collega een hand en feliciteerde haar in het Nederlands. Dat werd wel op prijs gesteld. Ik genoot van een glas witte wijn en een stuk taart met blauwe bessen en een heerlijk yoghurt laagje. Ondertussen werd de jarige gefeliciteerd door de collega’s die dat nog niet hadden gedaan. Grappig, hoe kalm, beheerst en stilletjes zoiets hier er aan toe gaat.