Monday, November 16, 2009

Journalism, Tintina and Food

Vandaag had ik mijn eerste lecture van mijn nieuwe vak voor journalistiek. 3 uur lang, mijn hemel. Veel journalistieke ervaring heb ik niet, maar dit was toch allemaal aardig goed te begrijpen. Wat ook in 15 minuten duidelijk zou zijn geweest werd nu puntje voor puntje aangesneden tijdens een te lang durende les. Nouja, ik voelde me nu eens een keertje slimmer dan tijdens de lessen over de Europese Unie, waar de "Dutch representatives" de leraar niet bepaald kunnen verblijden met hun geringe kennis.

Om 17.00 uur was ik vrij en nam ik de tram naar huis. De Kadans en Het Klein Orkest hebben inmiddels plaats gemaakt voor Russische popmuziek en Radio Skonto (waar ze regelmatig Duran Duran, Depeche Mode en Jean Michel Jarre draaien; meer heb ik niet nodig!). Ik betrapte mezelf er maar weer eens op dat ik de enige glimlachende persoon was in een volgeladen tram met nors uitkijkende Letten. Ik zag mezelf in de weerspiegeling van het raam terwijl ik over de Daugava uitkeek. Op zulke momenten besef ik maar weer hoe fijn het is dat ik zo'n geweldige kans heb gekregen om dit avontuur mee te mogen maken.

Stevany en ik zijn in de avond nog even naar een outlet boekenwinkel gelopen. Het leek me altijd al leuk om een Kuifje strip te bezitten in een "rare" taal. En wat lag daar nou net in de winkel? Juist! Ik heb er twee verschillende kunnen bemachtigen voor slechts 2 Lat per stuk; yeah! Dit motiveert me weer om met mijn Lets aan de gang te gaan zodat ik alles kan begrijpen. Verder heb ik nog een boekje gekocht met Letse recepten. Stevany en ik zien het al helemaal gebeuren. Als we weer terug in Maastricht zijn zetten we Letse muziek op, eten we Letse pot en spelen we een potje Letse Monopoly (ja, ook dat heb ik weten te bemachtigen voor een belachelijk lage prijs!). Dus geen Kalverstraat voor ons, nee, Doma Laukums is the place to own!


Na een stevige maaltijd bestaande uit potato wedges, bonen en vissticks kreeg ik een sms van Felix, met de vraag of ik zin had om nog een keertje mee uit eten te gaan met zijn ouders en hemzelf. Hmmz, goed teken! Ook al zat ik helemaal vol, een salade kon er nog wel bij in. Ik ben dus gewoon met ze mee gegaan. Het was hartstikke gezellig! Morgen gaan ze al weer weg, dus na een dikke knuffel (en dat komt niet vaak voor bij Duitsers die je nog niet zo goed kent) hebben we ze gedag gezegd, wetende dat ik ze vast snel wel eens weer zal zien.

Morgen ben ik vrij van de Uni en woensdag trouwens ook! Dan is het Independence Day en het belooft een groot volksfeest te worden met parades en vuurwerk. Het lijkt me geweldig om de Letten eens vrolijk te zien!

No comments:

Post a Comment