Friday, October 16, 2009

Letse gezelligheid

Hallo allemaal! Tijd voor de volgende update. De tijd vliegt hier; het is niet normaal. Maar, dat is een goed teken! Ik heb het echt enorm naar m’n zin! Ook al staan er nog steeds wat essays op het programma, het is een stuk minder dan vorige maand. Dat brengt me op het vak waarin we dieper ingaan op de Europese economie en grondwet. We hebben onze leraar de naam “Nostradamus” gegeven. Misschien kennen jullie dat liedje van Hans Teeuwen wel… “Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus in z’n strakke groene broek; stond hem goed!”. Nou, die leraar had toch laatst zo’n strakke broek aan dat je echt alles zag zitten. En probeer je dan nog maar eens te concentreren! Dat blijf je dus steeds in je ooghoeken zien als je hem aankijkt..

Dinsdagavond hadden Stevany en ik afgesproken met Diederick. Hij helpt een Lets bedrijf om een ingewikkeld systeem op te zetten in Riga. Via mijn blog had hij me laten weten dat hij het leuk vond om mijn verhalen te lezen (en zijn Letse collega met behulp van een vertaalmachine ook!). Hij zou het weekend teruggaan naar Nederland en had aangeboden wat Nederlandse lekkernijen mee te nemen. Dinsdagavond werden Stevany en ik verrast met een zak vol zoute drop en pepernoten; heerlijk! Uiteindelijk zijn Diederick, Stevany en ik naar een gezellig steakhouse geweest waar we uitstekend hebben gegeten. Ik heb erg genoten van een lekker stukje vlees en een fijne aardappel met de meest heerlijke champignon saus ooit! We hebben leuk gebabbeld over de verschillen tussen Nederland en Letland. Diederick, als je dit leest; nogmaals bedankt voor de fijne avond, ook namens Stevany!

Woensdagochtend had ik Intercultural Relations. Normaal bespreken we in de klas de verschillen tussen de Letse cultuur en de culturen van alle studenten. Ik zit in de tandartsen klas met mensen uit o.a. Duitsland, Zweden en Noorwegen. Dit keer stond er iets anders op het programma. We gingen een film kijken over de Soviet terreur. Dat was werkelijk de meest walgelijke film die ik ooit gezien heb, bah! Uitgemergelde, naakte, dode lichamen op torenhoge stapels, verplaatst door kleine shovels. En het ging maar door… M’n ontbijt kwam er haast van omhoog…

Toen ik naar huis wilde gaan kwam ik om de gang Raitis tegen, een van mijn Letse klasgenoten. Hij nodigde me uit om naar zijn feestje te komen, later die avond. Ik was wel benieuwd naar de Letse manier van feestvieren, dus samen met Stevany en Fien ben ik er uiteindelijk later die avond heen gegaan. Hij vertelde ons dat hij niet ver buiten de stad woont, maar toch, het was nog een best eind! Het was een lange busreis door duistere stukken bos. Straatverlichting kennen ze hier niet. Onderweg zagen we nog een paar keer wat hele rare flitsen in de lucht. Onweer, vuurwerk, noorderlicht? Ik weet nog niet wat het nou werkelijk was. Toen we bij de juiste halte uitstapten stond Raitis al op ons te wachten. Met de auto hebben we nog een paar kilometer afgelegd voordat we eindelijk bij zijn huis kwamen. Aldaar werden we verwelkomd door een stuk of tien Letse mede klasgenoten. Raitis heeft zijn huis samen met zijn vader gebouwd (en dat was ook wel te zien), en het is een knus optrekje geworden. We zaten met z’n allen in een kleine boeren woonkamer voor de kachel, vergezeld met een biertje en wat lekkere broodjes. Het was erg gezellig! Helaas moesten Fien en ik om 09.00 uur de volgende ochtend bij Radio Latvia voor de deur staan, dus we konden het niet te laat maken. Midden in de nacht zijn we met de taxi terug gegaan. Ook al word ik normaal kotsmisselijk in de auto, het was fijn om vanuit de auto lekker naar het duistere Letse landschap te kijken. Rond 04.00 uur ben ik uiteindelijk gaan slapen, veel later dan gepland. Even later ging mijn wekker alweer en was het tijd om wat nieuwsberichten voor te lezen in de studio van Radio Latvia. De leraar geeft eigenlijk alleen maar commentaar, en geen complimenten. Maar, als ik het goed heb hoorde ik toch echt dat hij me vertelde dat ik een glimlach in m’n stem heb! Niet slecht ;-). Na de les heb ik Stevany verrast met een stevig ontbijtje (aardappelbolletjes!), waarna ik weer even m’n bed ingedoken ben.

Donderdagmiddag scheen de zon, dat komt de laatste tijd niet zo vaak meer voor! Ook al was het best koud, het was erg aangenaam buiten. Tegen de avond ben ik samen met Felix nog een stuk gaan wandelen. Hij had de toeristische trekpleisters nog niet gezien, dus ik heb de gids uitgehangen en hem alle mooie plekjes van Riga laten zien. Toen we terugkwamen was het erg druk voor het opera gebouw. Spoedig zou een voorstelling beginnen, en alle gasten druppelden langzaamaan binnen. Erg leuk om te zien! Er stond een hele groep paparazzi mensen voor de ingang om alle bekenden te fotograferen. De president werd zelfs met politiebegeleiding voor de deur afgezet.

Goed, inmiddels was het al weer etenstijd, en Justus, Stevany en ik besloten pizza te gaan eten. Mijn pizza ging iets te hard helaas, en een zwarte bodem was het gevolg! Ik heb uiteindelijk chocolade ijs als avondeten gegeten, en tien minuten voor sluitingstijd van de Rimi heb ik me snel nog even een broodje kip gehaald. De rest van de avond hebben we gevuld met een van onze favoriete activiteiten; simpele Duitse real life shows kijken! Om 01.00 uur vonden we het wel genoeg. We waren toen compleet op de hoogte van lelijke dikke Duitsers die opzoek zijn naar een import bruid uit Oekraïne. Fascinerend!

Tot zover mijn update! Stevany en ik vertrekken morgen om 07.10 uur richting Daugavpils. Het wordt een vier uur durende treinreis, en we hopen zondagavond veilig en wel in Riga terug te keren. Een verslag van ons reisje volgt!

Uz redzi!

No comments:

Post a Comment