Sunday, October 25, 2009

Feestdagen

Het valt me op dat hier in Riga helemaal geen “feestdagen” sfeer hangt. Je kent het wel, na de zomervakantie liggen de pepernoten al weer in de supermarkt en eind oktober is ieder kind al zenuwachtig voor de komst van sinterklaas en zwarte piet. Ik neem aan dat de Intratuin inmiddels ook al weer getransformeerd is tot een groot pakhuis vol lucratieve en onnodige kerstaccessoires. Ook zal het wel niet lang meer duren voor de oliebollenmix weer in de aanbieding is. Voor de mensen die het nog niet wisten; ik haat feestdagen. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik heb er gewoon helemaal niks mee. Ik heb een hekel aan die commerciële gekte; verschrikkelijk. Ik vind het enorm fijn dat ik er in Riga helemaal niets van mee krijg. Dus, nu weet ik wat ik aan ieder eind van het jaar moet doen; richting het oosten! Feestdagen worden hier (voornamelijk door de gitzwarte geschiedenis) gevierd met blijdschap en vreugde, zonder het materiële gedoe. Dat heeft wel wat. Verder denk ik dat veel mensen in Letland in januari pas kerst en Nieuwjaar vieren, omdat hier redelijk veel orthodoxen wonen. Dat lijkt me nou wel eens interessant om te zien. Stevany en ik zijn al een beetje aan het plannen waar we dit kunnen meemaken, en wat voor mij een leuke plaats is om mijn verjaardag te vieren. Na Daugavpils willen we meer! De Russische invloed op de ex-Sovjet staten heeft ons gefascineerd, evenals het feit dat we tussen de Russen niet opvallen, maar tussen de Letten wel! Misschien moeten we binnenkort de ambassade van Wit-Rusland maar eens opzoeken; het hoofdkwartier van the Commonwealth of Independent States heeft een verleidelijke aantrekkingskracht. We beginnen nog maar even niet aan Rusland zelf, maar Minsk staat tot nu toe boven aan ons lijstje! Thuisfront; maakt u geen zorgen! Lukt het niet, dan houden we het op Talinn en Vilnius. Het plan om Polen te bezoeken is inmiddels van tafel geveegd, dus dat is waarschijnlijk al een grote opluchting. Uz redzi vanuit Riga, waar mijn kacheltje inmiddels heerlijk warm is.

No comments:

Post a Comment