Tuesday, September 29, 2009

Nieuwtjes! Deel 2

- In Riga zijn veel straatmuzikanten te vinden. Veel van hen zijn studenten die een zakcentje bij willen verdienen. Het viel me op hoe goed ze allemaal zijn, daar kunnen ze in Maastricht nog wat van leren. Vlak onder mijn raam staat (helaas) vaak iemand met een fluit. Op zich speelt deze persoon erg goed, maar van honderd keer per dag de tune van Mission Impossible word je niet bepaald vrolijk. Vorige week zag ik een vrouwtje dat echt op m’n lachspieren werkte. Ze had een fout mantelpakje aan met zwarte handschoenen. Naast haar stond een stereo, waar wat Letse volksmuziek uitkwam. Jullie kennen vast allemaal Bobby Farrel, van Boney M. Hij staat bekend om zijn aparte danspasjes. Nou, dat vrouwtje danste dus precies zo!

- Kennen jullie dat liedje nog van het vorige songfestival ? “I’m in loooove with a fairytale!”,van dat schattige ventje met z’n viooltje? Nou, daar word ik hier dus helemaal gek van. Overal, maar dan ook overal wordt dit liedje nog gedraaid. Over twee weken komt meneer Rybak himself zelfs naar Riga, dus de stad hangt vol met advertenties.

- Als ik in de tram naar school zit kom ik altijd langs een treinmuseum. Buiten staat een enorme stoomlocomotief, vergezeld door een immense rode Sovjet-periode Trans Europe Express. Heel indrukwekkend!

- Afgedankte westerse vrachtwagens genieten hier van hun tweede leven. Ik heb al een paar keer een Van Gend en Loos vrachtwagen zien rondrijden, en ik word helemaal vrolijk als de “vers van de warme bakker!” wagen voor het hotel langs rijdt.

- Laatst hoorde ik een verhaal over Freddy die aan het wildplassen was. Hij werd aangehouden door de politie. “Of je gaat mee naar het bureau of je geeft ons nu twintig Lat en we laten je met rust”. De corruptheid! Freddy koos voor de laatste optie. De agenten hebben vast goed genoten van een fijne luxe maaltijd die avond.

- Ik heb mijn eerste drie essays van Ethnic Politics terug. 10, 10 en nog een 10, yes!

- De meeste Duitsers hier hebben nog nooit van de band Kraftwerk gehoord, heel vreemd.

No comments:

Post a Comment