Sunday, September 6, 2009

De eerste week zit er op!

Eindelijk, wat een opluchting, de eerste schoolweek zit er op. Ik leef nog! Het was behoorlijk zwaar... Dit weekend doe ik het dus ook maar lekker rustig aan (ook al ligt er alweer een hele stapel werk op me te wachten).

Vrijdagavond ben ik met een hele hoop andere studenten naar een feestje geweest aan de andere kant van de Daugava. We moesten ongeveer 20 minuten reizen met de bus voordat we er eindelijk waren. Het feestje vond plaats in een groot houten huis van een van de Letse medicijn studenten. De meeste studenten hadden zo'n zware week gehad dat ze binnen enkele minuten al lallend door het huis heen liepen. Op de een of andere manier was het wijntje bij de avondmaaltijd niet helemaal goed gevallen, dus ik heb de avond op een fles cola geteerd (ohja, en lekkere Letse koekjes). Martins, een Let en tevens vriend van mijn nieuwe tegenoverbuurman Mike, had ook niet meer zo'n behoefte aan alcohol. Dit komt waarschijnlijk door de fles Jack Daniels die hij enkele dagen daarvoor in no-time in z'n eentje had buit gemaakt. Stelletje zuipschuiten... Martins woont in Brussel maar kon me veel vertellen over de Letse cultuur; heel interessant! Rond twaalf uur zag ik dat mijn Australische kameraad wel heel diep in z'n glaasje had gekeken, waarna ik besloot hem maar naar huis te brengen. Dit was misschien niet al te slim... Normaal ben ik niet snel bang, maar die avond... man man man! Een Nederlandse en een flink aangeschoten Australiër in een belachelijk enge Sovjet wijk, niet precies wetende wat de juiste weg richting huis was. Er liepen ongelooflijk enge mensen rond, en ik had echt het idee alsof ik in een Russische maffiafilm terecht was gekomen. Gelukkig belde Martins me op, net toen we de verkeerde afslag wilden nemen. Uiteindelijk wist hij ons de weg te wijzen, en hebben we bijna een uur gelopen voor we de binnenstad weer bereikten. Ik heb nu dus wel geleerd dat je echt met een grote groep moet zijn voordat je veilig door zo'n enge buurt kunt lopen. Dit overkomt me niet nog een keer! De Australiër zette het uiteindelijk op een lopen om maar zo snel mogelijk thuis te zijn, en Martins en ik zijn nog even naar "Kaliningrad" geweest, een schattig cafeetje wat op een Russische woonkamer lijkt. Wat een dag...

Gistermiddag ben ik met Stevany naar een Belgische kroeg geweest. Eindelijk, Leffe en Duvel! Dan merk je toch echt wel het verschil tussen goed bier en dat Letse spul. We hebben een gezellige middag gehad en we zijn zelfs nog wat mensen uit de Achterhoek tegen gekomen; één en al nuchterheid, geweldig! Dit was zeker niet de laatste keer dat we daar geweest zijn!

Op dit moment ben ik druk bezig om Lets te leren, en het verloopt voorspoedig. Straks ga ik nog even boodschappen doen en verder werken aan mijn essay. Voor volgende week moet ik zeker 25 bladzijden schrijven (en daarbij moet ik ook nog discussievragen beantwoorden, veel te veel lezen, en Lets leren). Ik laat het allemaal maar rustig op me afkomen... Deze week heb ik in ieder geval overleefd, dus het begin is er!

Leffe in Riga
Zaterdagmiddag: tied veur 'n Leffe!

2 comments:

  1. Die Leffe zal je zeker & vast deugd hebben gedaan! Vedett kennen ze ginder niet zeker? ;-)
    En als ik Vedett zeg...Ciao! Enjoy it!

    ReplyDelete
  2. Hey Nienke,
    Nou wat missen we jou enorm
    maar zoals we lezen maak je het prima daar en dat is wat telt

    hopen snel weer iets te horen van je
    Succes doei doei

    Groetjes Uit België :p
    Michael

    ReplyDelete