Thursday, August 20, 2009

Centrale markt, televisie, bier en Black Balsam!

Gister middag ben ik met Matthias naar de centrale markt geweest. We hebben onze ogen uitgekeken! We begonnen in de eerste hal (er zijn er vier), waar een niet te beschrijven hoeveelheid vlees verkocht werd. Ze hadden er echt alles! Er lagen ook wat vreemde stukjes vlees bij, gevlekt, zoals een koe. En wat bleek, het waren koeientongen! Dat vind je maar zo niet bij de vleesafdeling van Super de Boer. We passeerden honderden fruitkraampjes en kleine kioskjes met vreemde snuisterijen. Ook de visafdeling was het bekijken waard; overal kaviaar en ontelbare vers gevangen vissen. In de grote hallen zitten zelfs nog een paar supermarktjes, en we besloten om daar een typisch Lets biertje voor de avond in te slaan. Matthias zocht nog iets voor op z’n brood, maar dat was zo makkelijk nog niet. Ik heb me kapot gelachen, hij kon ├ęcht niet kiezen en heeft zeker een paar minuten naar het schap zitten staren. We werden aan de kassa geholpen door een vriendelijke (en zeer appetijtelijk uitziende) jongeman, dat was wel fijn, want verder ben ik alleen nog maar norse Letten tegen gekomen bij het afrekenen van mijn boodschappen. Na het betalen gingen we nog even op zoek naar een goed stukje kaas. “If we are not going to find a good piece of cheese here, I’ll eat my shoe!”, waarop mijn tegenover-buurman antwoordde “oh yeah, me too, I’ll eat your other shoe then!”. Er is hier zoveel keuze, dus het moest gewoon lukken. Nou, gelukkig, we hebben een fijn stuk kaas kunnen vinden, onder het genot van mijn eerste stukje Laima chocolade. Heerlijk! Verder heb ik nog wat bananenchips ingeslagen, en toen was het wel welletjes.

In de avond kwamen we er achter dat we in de keuken wel een magnetron hebben, maar geen oven. Matthias heeft toen zijn nog bevroren pizza doormidden gebroken en in een pan gedaan om z’n eten op deze manier maar op te warmen. Ik heb nooit geweten dat dit kon, en verklaarde hem voor gek, maar na lang wachten kwam er dan toch een heerlijk ruikende, goed uitziende pizza de pan uit! We begonnen de avond met een Aldaris, de Luksus variant. Dit is het populairste biertje hier, gemaakt in Letland. Dat smaakte naar meer! Om kwart voor tien liepen we dus nog even snel de hoek om naar de Rimi supermarkt om nog wat meer in te slaan. Echt heel fijn dat de winkels zo lang open zijn! Met een paar biertjes, wat ijs (ze hebben hier mint ijs, whoeiii!) en een nog steeds volle portemonnee (duur was het zeker niet!) gingen we weer richting Green Apple, ons hostel. We hebben eigenlijk de hele avond atletiek op Eurosport gekeken, en omdat er haast geen Nederlanders deelnamen ben ik uiteindelijk Duitsland maar gaan supporteren. Wat later op de avond zagen we dat de serie Friends ook op tv was, leuk, dachten we. Je hoort de personages nog net een beetje Engels praten, want ze hebben er Letse stemmen overheen opgenomen. De ondertiteling was in het Russisch, en met dat cyrillische schrift konden we tien keer niks. Dus, geen Friends! Dan maar een opgedirkte Russische die na middernacht de toekomst wilde voorspellen, al kijkende in een glazen bol. Humor ten top! Die middag had ik wat Black Balsam gekocht, een sterk drankje uit Riga. Dat hebben we maar eens geprobeerd, en ik moet zeggen, het viel me niet tegen! Onze magen begonnen te rommelen, dus rond twee uur zijn we nog snel even naar de McDonalds om de hoek gegaan. Toen we in de rij stonden te wachten kwam er een oud, rokend, Russisch vrouwtje naar ons toe met hele sterke verhalen waar we niets van snapten. Eenmaal thuis bleek dat onze fles Black Balsam gestolen was! Gelukkig was het maar een klein flesje, en ik denk dat onze lever ons dankbaar was. Dit zwarte goedje bevat namelijk 45% alcohol, en je wordt er behoorlijk grappig van! Uiteindelijk lag ik pas om 03.00 uur in mijn bed, en al met al was het lange maar zeer geslaagde dag!

Black Balsam
Sterk spul he?!

No comments:

Post a Comment